Navigating Influencer Liability on Social Media: Balancing Profits and Legal Risks

Authors

  • Yuliance Kassi School of Law (STIH) Manokwari
  • Marius Suprianto Sakmaf School of Law (STIH) Manokwari
  • Atang Suryana School of Law (STIH) Manokwari

DOI:

https://doi.org/10.61194/law.v2i3.173

Keywords:

Electronic Transactions, Influence, Responsibility

Abstract

This study aims to investigate the legal responsibilities of influencers in social media, focusing on the role of the Indonesian Electronic Information and Transaction Law (UU ITE) in regulating online activities. This research uses qualitative research methods with a case study approach.The study explores how influencers can navigate their legal responsibilities in social media, ensuring that the information they share is accurate and non-misleading. The findings highlight the importance of understanding the legal framework governing online activities, including the UU ITE, and the need for influencers to be aware of their legal obligations. The study contributes to the development of more effective legal frameworks for regulating online activities and ensuring that social media platforms are used responsibly. The results suggest that influencers must be educated about their legal responsibilities and must ensure that the information they share is accurate and non-misleading. The study recommends that influencers develop clear policies and guidelines for their online activities and that they collaborate with brands that share similar values.

References

Anandati, F., & Sitorus, P. F. K. (2024). Mengartikan Persuasi dalam Media Sosial: Studi pada Kampanye Influencer Berdasarkan Prinsip Pathos Aristoteles. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 4(2), 424–429. DOI: https://doi.org/10.47233/jkomdis.v4i2.1674

ANDIHAR, A. (2024). REKONSTRUKSI PENANGGULANGAN KEJAHATAN PROSTITUSI DAN PERDAGANGAN ORANG MELALUI CYBER CRIME. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

Ardiansyah, T. L. (2024). Penegakan Hukum terhadap Tindak Pidana Penipuan Melalui Media Sosial dan Perlindungan Terhadap Korbannya di Wilayah Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia.

Arvia, J., Alifa, M., Alexandra, M., & Siahaan, C. (2024). Peran Tiktok dalam Membuka Peluang Kerja Affiliator di Era Digital. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(6), 22–30.

Aulia, W., & Lexianingrum, S. R. P. (2024). Analisis Fenomena Buzzer pada Konten Media Sosial Tiktok Menjelang Pemilu 2024. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(4), 176–187.

Darmalaksana, W. (2022). Studi Flexing dalam Pandangan Hadis dengan Metode Tematik dan Analisis Etika Media Sosial. Gunung Djati Conference Series, 8, 412–427.

Dwipayana, N. L. A. M., Setiyono, S., & Pakpahan, H. (2020). Cyberbullying Di Media Sosial. Bhirawa Law Journal, 1(2), 63–70. DOI: https://doi.org/10.26905/blj.v1i2.5483

Erwin, E., Subagja, A. D., Masliardi, A., Hansopaheluwakan, S., Kurniawan, S. D., Darmanto, E. B., & Muksin, N. N. (2023). Bisnis Digital: Strategi dan Teknik Pemasaran Terkini. PT. Green Pustaka Indonesia.

Fuskhahti, H. A., & Widyastuti, T. V. (2024). Perlindungan Hukum bagi Konsumen Endorsement Produk Kecantikan Ilegal. Penerbit NEM.

Gea, P. P. T., & Ariqah, N. (2024). Menuju Demokrasi yang Inklusif: Kajian Kritis atas Upaya Meminimalisir Kecurangan Serta Politik Uang Dalam Pemilihan Kepala Daerah. Jurnal Kewarganegaraan, 8(1), 784–794.

Ginting, R., Yulistiyono, A., Rauf, A., Manullang, S. O., Siahaan, A. L. S., Kussanti, D. P., PS, T. E. A., Djaya, T. R., Ayu, A. S., & Effendy, F. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial: Saring Sebelum Sharing (Vol. 1). Penerbit Insania.

Hapsari, B. P., Nada, D. C., Putri, N. A., & Fikri, M. A. H. (2024). Analisis Penerapan Zero Waste Dalam Pengelolaan Sampah Rumah Tangga Guna Meningkatkan Kualitas Lingkungan Hidup. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, Dan Humaniora, 2(6), 9–24.

Hia, S., & Hulu, S. (2024). Upaya Restorative Justice Dalam Tindak Pidana Pencemaran Nama Baik Berdasarkan Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Perubahan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(2), 1031–1055. DOI: https://doi.org/10.30736/ji.v4i1.43

Hidayat, B. R., Ufran, U., & Rodliyah, R. (2023). Kebijakan Legislasi “Cyber Sex” Pada Forum Anonymous Chatbot Telegram Menurut Undang-Undang ITE. Indonesia Berdaya, 4(2), 477–494. DOI: https://doi.org/10.47679/ib.2023431

Husna, N. K., & Mala, I. K. (2024). STRATEGI PEMASARAN KONTEN DALAM MENINGKATKAN INTERAKSI KONSUMEN DI MEDIA SOSIAL. EKONOMIKA, 12(2), 21–31.

Ifadhila, I., Rukmana, A. Y., Erwin, E., Ratnaningrum, L. P. R. A., Aprilia, M., Setiawan, R., Judijanto, L., & Setiawan, H. (2024). Pemasaran Digital di Era Society 5.0: Transformasi Bisnis di Dunia Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Koto, I. (2021). Hate Speech Dan Hoax Ditinjau Dari Undang-Undang Ite Dan Hukum Islam. SOSEK: Jurnal Sosial Dan Ekonomi, 2(1), 48–56.

Kuncoro, H. R., Hasanah, K., Sari, D. L., & Kurniawati, E. (2023). Mengurai Ancaman: Sekuritisasi melalui Lensa Framing dan Diskursus di Media Sosial. LPPM UPNVY PRESS.

Lengkawati, A. S., & Saputra, T. Q. (2021). Pengaruh influencer marketing terhadap keputusan pembelian (studi pada Elzatta Hijab Garut). Prismakom, 18(1), 33–38.

Malunsenge, L., Massie, C., & Rorie, R. (2022). Penegakan Hukum Terhadap Pelaku Dan Korban Tindak Pidana Cyber Crime Berbentuk Phising Di Indonesia. Lex Crimen, 11(3).

Mokobombang, M., Darwis, Z., & Mokodenseho, S. (2023). Pemberantasan Tindak Pidana Cyber di Provinsi Jawa Barat: Peran Hukum dan Tantangan dalam Penegakan Hukum Terhadap Kejahatan Digital. Jurnal Hukum Dan HAM Wara Sains, 2(06), 517–525. DOI: https://doi.org/10.58812/jhhws.v2i6.447

Najwa, A. F., & Husna, A. (2024). Efektifitas yurisdiksi cybercrime di tengah perkembangan teknologi informasi. Jurnal Hukum Dan Sosial Politik, 2(3), 126–135. DOI: https://doi.org/10.59581/jhsp-widyakarya.v2i3.3426

Nur, D., Ibraya, N. S., & Marsuki, N. R. (2024). Dampak Sosiologi Digital Terhadap Perubahan Sosial Budaya Pada Masyarakat Masa Depan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 2(2), 123–135. DOI: https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i2.1518

Oksidelfa Yanto, S. H. (2021). Pemidanaan atas kejahatan yang berhubungan dengan teknologi informasi. Samudra Biru.

Pardede, A., Setyabudi, C. M., & Nita, S. (2024). Penegakan Hukum terhadap Kasus Siber di Ditreskrimsus (Studi Kasus pada Polda Metro Jaya Tahun 2022). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 18(2), 1056–1069. DOI: https://doi.org/10.35931/aq.v18i2.3386

Putra, J. S. A. A. M. (2024). MELACAK TANTANGAN PERETASAN DALAM PERKEMBANGAN HUKUM DUNIA MAYA DI INDONESIA. Belom Bahadat, 14(1), 25–40. DOI: https://doi.org/10.33363/bb.v14i1.1109

RAHAYU, A. S. R. I. (n.d.). Analisis hukum pidana Islam dalam tindak pidana unauthorized access to computer system and service dalam pasal 31 Undang-Undang nomor 19 tahun 2016 tentang informasi dan transaksi elektronik.

Rohmy, A. M., Suratman, T., & Nihayaty, A. I. (2021). UU ITE dalam Perspektif Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi. Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 7(2), 309–339. DOI: https://doi.org/10.54471/dakwatuna.v7i2.1202

Sa’diyah, N. K., Hapsari, I. P., & Iskandar, H. (2022). Pertanggungjawaban Pidana Terhadap Pelaku Judi Online di Indonesia. Gorontalo Law Review, 5(1), 160–166.

Septiana, D. W., Wahyudiantoro, R. T., Alaida, S. K., Santoso, T. B., & Kom, F. Y. A. S. (2024). Etika Shopee Affiliator dalam Meningkatkan Traffic Penjualan. JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 11(1).

Setiawan, H. A. (2024). Pengaruh Literasi Digital terhadap Pemanfaatan E-Commerce pada Hasil Pertanian. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(5), 1598–1607.

Suci, I. M., Avicenna, A. H., Setiawan, S. M., Puteri, R. W., & Sirait, P. H. D. (2023). PERLINDUNGAN HAK KEKAYAAN INTELEKTUAL DI ERA DIGITAL MELALUI UNDANG-UNDANG INFORMASI DAN TRANSAKSI ELEKTRONIK (UU ITE). Causa: Jurnal Hukum Dan Kewarganegaraan, 1(7), 1–10.

Surya, B. A. A., Dewi, A. A. S. L., & Suryani, L. P. (2021). Sanksi Pidana Bagi Kegiatan Mereview Suatu Produk Usaha di Media Sosial Tanpa Izin. Jurnal Interpretasi Hukum, 2(3), 567–572. DOI: https://doi.org/10.22225/juinhum.2.3.4138.567-572

Tapaningsih, B. S., Esmawati, E., Azzahra, F., & Hasyim, F. (2022). Analisa Green Accounting pada Aplikasi GaloninAja dalam Upaya Mewujudkan SDGs. Jurnal Akuntansi Dan Audit Syariah, 3(2), 130–150. DOI: https://doi.org/10.28918/jaais.v3i2.5960

Ummah, N. H. (2023). Pemanfaatan Sosial Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Dakwah Di Era Digital. Jurnal Manajemen Dakwah, 11(1). DOI: https://doi.org/10.15408/jmd.v11i1.32914

Zulkifli, A. N. (2022). Penerapan Hukum Pidana Terhadap Pelaku Penyebaran Konten Pornografi Menurut Undang-Undang Nomor 44 Tahun 2008. Universitas Hasanuddin.

Downloads

Published

2024-08-12

Issue

Section

Articles